Pengenalan

Tuesday, February 19, 2008

Antara Adab Para Sufi: Mengambil Dunia Sekadarnya

Antara Adab Para Sufi: Mengambil Dunia Sekadarnya

Antara adab para sufi adalah: menggunakan dunia sekadar melaksanakan hak dan kewajipan. Iaitu, memperkuatkan fizikal agar dapat melaksanakan kewajipan, tanpa didorong oleh kelazatan syahwat.
Dia mengambil dunia secukupnya, dengan niat agar fizikalnya dapat melaksanakan hak dan tanggungjawab. Jadi, dunia digunakan sebagai alat untuk ketaatan kepada Allah s.w.t., bukan sebagai memenuhi syahwat.

Jika engkau mengambil sedikit dari dunia, maka ambillah sekadar untuk memperkuatkan fizikal dalam melaksanakan ketaatan. Dan, dia faham akan batasan qiwam (memperkuatkan diri daripada hal-hal keduniaan untuk tujuan ketaatan kepada Allah s.w.t.). Jika dia ambil kerana kelazatan nafsu, maka, meskipun halal, tetap tidak selamat dari hisab, apatah lagi yang haram.

Saidina Ali r.a. berkata: Sikit daripada yang halal itu adalah hisab (perhitungan), Banyak daripada yang halal juga adalah itab (penyesalan). Adapun yang haram adalah 'iqob (siksaan).

Orang sufi takut ditimpa oleh syahwat. Azab dalam dunia, adalah berat untuk melakukan ibadah. Ia pada hakikatnya adalah hukuman dari Allah s.w.t.. Adapun syahwat perkataan, merosakkan. Ketiga, syahwat dalam memandang.

Makan dengan niat agar fizikal dapat melakukan ketaatan. Jagalah lidah dengan kejujuran. Sodiq, perbuatan sama dengan perkataannya. Siddiq: setelah perbuatan dan perkataannnya sesuai dengan hatinya.

Jaga mata dengan mengambil pelajaran daripada apa yang dilihat.

Barangsiapa yang tidak jaga makan, maka membawa kepada syahwat, seterusnya kepada yang haram. Makan yang kurang, akan menyebabkan suara syahwat makin berkurangan.

Sesiapa yang tidak jaga lidah, maka dia akan bercakap dengan dusta dan mengumpat. Sesiapa yang tidka menjaga mata, maka Allah s.w.t. akan butakan dari mendapat pelajaran.

No comments: